تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®

این سایت درنظر دارد مقالات به روز حوزه پزشکی را ترجمه شده جهت تحقیق ، پایان نامه ، استفاده در کتب در اختیار شما قرار بدهد


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 127
  • بازدید دیروز : 33
  • بازدید کل : 58864

نایسریا گونوره تشخیص آزمایشگاهی، درمان، پیشگیری


نایسریا گونوره تشخیص آزمایشگاهی، درمان، پیشگیری

Neisseria gonorrhoeae یک پاتوژن اجباری انسانی و عامل ایجاد کننده سوزاک است.
در ایالات متحده، این دومین بیماری مسری شایع است که سالانه بیش از 350000 مورد گزارش می شود.
سندرم ها شامل سرویکسیت در زنان و اورتریت، فارنژیت و پروکتیت در هر دو جنس است. در صورت عدم درمان، زنان ممکن است عواقب شدید بیماری التهابی لگن، درد مزمن لگن، حاملگی خارج از رحم و ناباروری لوله‌ها را تجربه کنند، در حالی که مردان ممکن است به اپیدیدیمیت، پروستاتیت و تنگی مجرای ادرار مبتلا شوند

 

انتخاب و جمع آوری نمونه
انتخاب و روش جمع‌آوری نمونه به روش آزمایشی مورد استفاده در آزمایشگاه و سن، جنس و گرایش جنسی بیمار بستگی دارد.


مجرای ادرار: هنگامی که بیماران ترشح دارند ترشحات مجرای ادرار را نشان می دهند. اگر ترشحی وجود نداشت، مجرا را به صورت عمودی فشرده کنید تا مجرای ادرار دیستال باز شود و یک سواب نازک و مرطوب شده با آب (کلسیم آلژینات یا داکرون) با سیم انعطاف پذیر به آرامی (3 تا 4 سانتی متر در نرها یا 1 سانتی متر تا 2 سانتی متر در ماده ها) وارد کنید. ، به آرامی بچرخانید و به آرامی عقب بکشید.
ادرار: از بیماران بخواهید که فقط 10 تا 15 میلی لیتر اول ادرار را جمع آوری کنند. برای افزایش احتمال تشخیص ارگانیسم، بیماران نباید حداقل 2 ساعت قبل از جمع آوری نمونه ادرار خود را تخلیه کنند.
دهانه رحم: برای مشاهده دهانه رحم، اسپکولوم را در واژن قرار دهید. یک سواب به طول 1 تا 3 سانتی‌متر را در کانال آندو سرویکس قرار دهید و به مدت 10 تا 30 ثانیه بچرخانید تا اگزودا جذب شود.
واژینال: در صورت وجود ترشحات واژن جمع آوری کنید. نمونه های شستشوی واژن برای دختران قبل از بلوغ ارجح و قابل قبول است. در صورت عدم امکان، یک سواب پنبه ای استریل را به دیواره خلفی واژن بمالید و اجازه دهید سواب نمونه را جذب کند.
رکتوم: نمونه ها را می توان blindly  یا ترجیحاً از طریق آنوسکوپ تهیه کرد. سواب 2 تا 3 سانتی متری را داخل کانال مقعد قرار دهید. اجتناب از مواد مدفوع، چرخش به کریپت های نمونه درست در داخل حلقه مقعد. اجازه دهید سواب به مدت 10 ثانیه نمونه را جذب کند

اوروفارنکس: سواب‌های استریل را روی حلق خلفی و کریپت‌های لوزه‌ها بمالید یا از نوزادان آسپیراسیون نازوفارنکس بگیرید.
ملتحمه: هر گونه اگزودا یا چرک موجود در چشم باید با دقت با سواب استریل خارج شود. برای مالش ملتحمه آسیب دیده باید از سواب دوم مرطوب شده با نمک استفاده شود. این سواب باید به یک ویال از محیط انتقال شکسته شود.
مایعات بدن استریل: محل سوراخ شدن پوست را با ید (1٪ تا 2٪ یا محلول 10٪ پوویدون ید [1٪ ید آزاد]) تمیز کنید. در صورت استفاده از تنتور ید، برای جلوگیری از سوختگی، آن را با اتانول 70 درصد حذف کنید. انجام آسپیراسیون از راه پوست برای مایعات جنب، پریکارد، صفاقی یا سینوویال. در صورت امکان از مجموعه غیر هپارینیزه استفاده کنید

حمل و نقل و جابجایی
برای به حداقل رساندن اثرات بازدارندگی مواد ناشناخته در نمونه، سواب ها باید مستقیماً روی محیط رشد تلقیح شوند یا بلافاصله پس از نمونه برداری در محیط انتقال سواب قرار گیرند.
اگر محیط تلقیح شده به آزمایشگاه محلی منتقل می شود، پلیت ها نباید بیش از 5 ساعت در یک فضای غنی شده با CO2 با استفاده از یک شیشه شمع یا یک سیستم تجاری تولید کننده CO2 در دمای اتاق نگهداری شوند.
در صورت نیاز به حمل و نقل در مسافت های طولانی، نمونه ها باید روی محیط های موجود در یک سیستم تولید کننده CO2 تلقیح شوند، به مدت 18 ساعت تا 24 ساعت انکوبه شوند و قبل از ارسال روی صفحه رشد قابل مشاهده داشته باشند

 

میکروسکوپ
اسمیر مستقیم برای رنگ آمیزی گرم ممکن است به محض جمع آوری نمونه سواب از مجرای ادرار، دهانه رحم، واژن یا رکتوم انجام شود.
رنگ آمیزی گرم اسمیر از اگزوداهای مجرای ادرار یا ترشحات اندوسرویکال، دیپلوکوک های درون سلولی گرم منفی، غیر متحرک و معمولی را نشان می دهد

 

کشت 
روش آزمایشگاهی ترجیحی فعلی برای تشخیص عفونت N. gonorrhoeae جداسازی و شناسایی عامل است.
نمونه های اولیه باید روی آگار شکلاتی غیرانتخابی و آگار انتخابی حاوی عوامل ضد میکروبی که مانع رشد باکتری ها و قارچ های کامنسال می شوند تلقیح شوند.


محیط رشد:

اصلاح شده Thayer Martin Medium (آگار شکلاتی حاوی آنتی بیوتیک ها (وانکومایسین، کولیستین، تری متوپریم و نیستاتین)) اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.
محیط اصلاح شده نیویورک سیتی (MNC) نیز برای کشت نایسریا گونوره استفاده می شود.
پلیت های تلقیح شده باید در دمای 35 تا 37 درجه سانتیگراد در یک جو مرطوب غنی شده با CO2 (3 تا 7 درصد) انکوبه شوند.
برای آزمایشات اضافی باید از کشت 18 تا 24 ساعته به عنوان تلقیح استفاده شود.
توجه: پلیت ها نباید بیش از 48 ساعت انکوبه شوند زیرا بیشتر کشت های قدیمی در شرایط نگهداری دوام نمی آورند. اتولیز ممکن است در طی انکوباسیون طولانی مدت اتفاق بیفتد 

جدایه ها باید حداقل یک بار در محیط غیرانتخابی پس از جداسازی اولیه قبل از استفاده در یک آزمایش تشخیصی که به کشت خالص یا تلقیح سنگین نیاز دارد، زیر کشت قرار گیرند.
شناسایی احتمالی:

شناسایی احتمالی N. gonorrhoeae بر روی جداسازی یک دیپلوکوک گرم منفی اکسیداز مثبت، کاتالاز مثبت استوار است که از محل های تناسلی ادراری که در محیط‌های انتخابی رشد می‌کنند، بازیابی شده است

 تست های تاییدی
تست های تاییدی شامل تست های بیوشیمیایی، تست های سوبسترای آنزیمی کروموژنیک، تست های ایمنی و روش های اسید نوکلئیک می باشد.
واکنش های بیوشیمیایی:

تست اکسیداز: مثبت
گلوکز را تخمیر می کند اما مالتوز، ساکارز یا لاکتوز را تخمیر نمی کند
تست DNase: منفی
آزمایش بتا گالاکتوزیداز (ONPG): منفی است
تست گلوتامیل آمینوپپتیداز (GAP): منفی
آزمایش سوبسترای آنزیمی:

هیدروکسی پرولی‌آمینوپپتیداز مثبت

تست حساسیت ضد میکروبی
نظارت بر حساسیت های ضد میکروبی N. gonorrhoeae برای بررسی شکست درمان و ارزیابی اثربخشی درمان های توصیه شده در حال حاضر مهم است.
مقاومت آنتی بیوتیکی در نایسریا گونوره به شدت درمان موفق سوزاک را به خطر انداخته است.
پنی سیلین ها، تتراسایکلین ها و ماکرولیدهای جدیدتر کاربرد محدودی دارند و اسپکتینومایسین (و در بسیاری از نقاط جهان کینولون ها) به دلیل مقاومت حذف شده اند.
از درمان‌های معمولاً توصیه‌شده، فقط سفالوسپورین‌های نسل سوم و به‌ویژه سفتریاکسون اثربخشی خود را حفظ کرده‌اند، اما حساسیت به این آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کاهش یافته است

 

درمان
درمان فعلی توصیه شده توسط CDC یک آنتی بیوتیک درمانی دوگانه است.
این شامل یک دوز تک تزریقی سفتریاکسون (یک سفالوسپورین نسل سوم) همراه با آزیترومایسین است که به صورت خوراکی تجویز می شود. آزیترومایسین برای پوشش اضافی سوزاک که ممکن است به سفالوسپورین مقاوم باشد اما نسبت به ماکرولیدها حساس باشد ترجیح داده می شود.
شرکای جنسی (که توسط CDC به عنوان تماس جنسی در 60 روز گذشته تعریف شده است) نیز باید مطلع شوند، آزمایش شوند و تحت درمان قرار گیرند.
مهم است که اگر علائم پس از دریافت درمان عفونت N. gonorrhoeae ادامه یابد، باید یک ارزیابی مجدد انجام شود

 

پیشگیری از عفونت
انتقال را می توان با استفاده از موانع لاتکس (مانند کاندوم یا سدهای دندانی dental dams) در طول رابطه جنسی و با محدود کردن شرکای جنسی کاهش داد.
در هنگام رابطه جنسی دهانی و مقعدی نیز باید از کاندوم و dental dams استفاده شود.
پرهیز از رابطه جنسی
داشتن یک شریک جنسی تک همسر که به این عفونت مبتلا نیست
برای به حداقل رساندن خطر انتقال سوزاک به دیگران، حداقل تا هفت روز پس از اتمام درمان از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید

سد های دندانی ورقه های لاتکس یا پلی اورتان هستند که بین دهان و واژن یا مقعد هنگام رابطه جنسی دهانی استفاده می شوند

 

  انتشار : ۵ اسفند ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 24

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)


مطالب تصادفی

  • لامپ‌های فرابنفش C برای ضد عفونی سطوح به طور بالقوه آلوده به SARS - CoV - 2 در محیط‌های بیمارستانی بحرانی: نمونه‌هایی از استفاده آن‌ها و برخی توصیه‌ها
  • آپوپتوزیس القا شده توسط ویروس انفلونزا A و انتشار ویروس
  • حساسیت بتا تالاسمی هتروزایگوت به کوید19
  • بیماری قلبی همراه با واکسن mRNA کوید19
  • ظهور ویژگی‌های نوروتروپیک SARS - CoV - ۲
  • مکانیسم بیماریزایی میکروب
  • مکانیسم های میکروبی بیماری زایی
  • میکروبیولوژی بالینی پردازش، جداسازی، تشخیص و تفسیر
  • نامیبیا استفاده دستوری واکسن روسی COVID۱۹ را به حالت تعلیق درآورد
  • سیاست در حال از بین بردن یک بحث مهم بر سر مصونیت شما از بهبودی از COVID۱۹ است.

کرج

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®" می باشد