امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
آمار بازدید سایت
با توجه به اینکه مسابقه واکسیناسیون جهان شتاب میگیرد، برخی از کشورها از روشهای جدید برای متقاعد کردن کسانی استفاده میکنند که آمادگی کمتری دارند. تو " اوهایو " , شما می تونید واکسن کوید19 بزنید و شانس برنده شدن یک میلیون دلار را بدست آورید. " وکس یک میلیون " , یک کمپین توسعه عمومی دولتی , شامل پنج قرعهکشی هفتگی برای کسانی بود که تزریق کوید19 خود را میگرفتند . برای اوهایوئی ها که ۱۲ تا ۱۷ ساله جایزه پول نقد، دونات، مجوزهای ماهیگیری و شکار، ورود به موزهها، باغوحشها، کنسرتها و یا یک بازی ورزشی: این ها تنها برخی از پیشنهادها برای مردم هستند اگر آنها در ایالاتمتحده به این کار مبادرت ورزند.
جو بایدن، ، گفته بود: یک تزریق کنید و یک آبجو بخورید. در ویرجینیای غربی، هزینه طرح واکسیناسیون سلاح برای استفاده از کمکهای امدادی فراگیر فدرال پرداخت خواهد شد. این برنامه وعده پول نقد، کامیون و اسلحه واکسینه شده را میدهد. و این فقط ایالاتمتحده نیست. در کانادا، به کودکانی به کوچکی ۱۲ سال بستنی برای واکسن پیشنهاد شدهاست. هلند یک مکان دارد که شاهماهی دودی عرضه میکند. در چانگ مای، تایلند، شما ممکن است یک گاو را ببرید. هنگکنگ میلههای طلا و یک تسلا در اختیار دارد. از آنجا که گونههای کرونا ویروس بر این خبر تسلط دارند و برخی از انواع واکسن که به تاریخ انقضا نزدیک میشوند، به نظر میرسد مقامات بهداشتی در حال انجام هر کاری هستند تا سطح واکسیناسیون را افزایش دهند، به ویژه در مواجهه با تردید در واکسن.
اما آنا سانتوس روتچمن، یک محقق حقوقی در دانشکده حقوق دانشگاه سنت لوئیس، نگرانیهای جدی در مورد این روند، به ویژه در جایی که پول نقد در نظر گرفته میشود، دارد.
Rutschman استدلال میکند که پرداخت به مردم در برابر پاندمی که با پدیده درهمپیچیده اطلاعات نادرست بهداشتی و بیاعتمادی به مقامات بهداشت عمومی مشخص میشود، نامطلوب است. حتی فراتر از چارچوب کوید19 , پرداخت برای واکسیناسیون یک سیاست مشکوک سلامت عمومی است که احتمالا به دلیل ایجاد مجدد اعتماد عمومی به واکسنها نتیجه معکوس خواهد داشت .
اعتماد و عدم اعتماد
مایا جی گولدنبرگ، فیلسوف پزشکی که کتابی در مورد پیچیدگی تردید در واکسن منتشر کردهاست، میگوید که انگیزهها در پرداختن به مشکل اساسی شکست میخورند. گلدنبرگ به BMJ گفت که برنامههای تشویقی رابطه اعتماد بین مردم و ارائه دهندگان را هدف قرار نمیدهند. هدف از آنها این است که به آرامی نگهبانان حصار را به نفع رفتار مورد نظر هدایت کنند (بررسی اخیر بنیاد خانواده کایزر نشان داد که نزدیک به چهار نفر از هر ۱۰ بزرگسال در انتظار هستند و شاهد برنامه گروه برای انتظار بیش از یک سال قبل از واکسینه شدن هستند).
راس دی سیلورمن، کارشناس سیاست سلامت در دانشگاه ایندیانا، گفت که مشوقها بر روی جوایز فردی تمرکز دارند، به جای این که بگوییم ۸۵ % از جامعه تصمیم بگیرند واکسینه شوند. او نگران است که آنها موفقیت محدود پیامرسانی سلامت عمومی مبتنی بر سلامت عمومی را نشان دهند و در معرض خطر بیرون کشیدن منابع عمومی به دور از پرداختن به موانع ساختاری اساسی در برنامههای توسعه واکسن قرار دارند. او به BMJ گفت: من ترجیح میدهم ادارات دولتی از مشوقهایی مانند اسلحه، الکل و حشیش برای این برنامهها استفاده نکنند.
آلیسون پولاک، که رئیس مرکز عالی علوم نظارتی دانشگاه نیوکاسل است، با این نظر موافق است. این برنامهها نقطه مقابل عملکرد خوب بهداشت عمومی هستند و ریشه در تجارت دارند.
او میگوید: منافع، نه سلامت عمومی. سیاستهای واکسیناسیون باید براساس اطلاعات، اعتماد، رضایت و نه زور و رشوه ایجاد شوند.
بویژه در ایالاتمتحده، پولاک نگران فقدان بیمه سلامت جهانی و هزینههای بالای مراقبت است. حفاظت از افرادی که در نتیجه واکسیناسیون دچار مشکلات سلامتی میشوند و هیچ پوشش بیمهای ندارند، چیست؟
پیامدهای ناخواسته
آنا سانتوس روتچمن میگوید توکن های کوچکی مانند دونات یا آبجو به من به عنوان طرح مشکلات اخلاقی مشابه پرداختهای مستقیم حمله نمیکنند و اینکه رافلز ها و لاتاریها غیرقابلپیشبینی هستند و شانس کم برنده شدن در نظر او نسبت به جوایز نقدی ترجیح داده میشود.
اما دیگران میگویند که انگیزه از هر نوعی هنوز هم میتواند به صورت انتخابی افراد با وضعیت اجتماعی - اقتصادی پایینتر را نسبت به دیگران تحت فشار قرار دهد. Goldenberg پرسید: کسانی که در بختآزمایی برنده نمیشوند؟ آنها واکسینه میشوند (یک مزیت)، اما اگر احساس بدرفتاری کنند زیرا مجبور به انجام آن هستند (به عنوان مثال، به دلیل اینکه سیستم ناعادلانه دانشگاه را برای بسیاری از افراد دور از دسترس میکند)، پس آسیب اخلاقی قانونی وجود دارد.
انگیزههای طراحیشده ضعیف ممکن است در نهایت نتیجه معکوس داشته باشند. تحقیقات انجامشده توسط اقتصاددان رفتاری، جورج لونشتاین، نشان دادهاست که مردم بر این باورند که اگر پرداخت بالاتر باشد، ریسک یک مطالعه بیشتر خواهد بود. ۱۱ در رومانی، قلعه دراکولا به یک مرکز واکسیناسیون تجملی برای جذب مردم تبدیل شدهاست. برخی به جای آن به رد انگیزه برای واکسینه نکردن (جعبه)رویآورده اند.