تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®

این سایت درنظر دارد مقالات به روز حوزه پزشکی را ترجمه شده جهت تحقیق ، پایان نامه ، استفاده در کتب در اختیار شما قرار بدهد


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 40
  • بازدید دیروز : 60
  • بازدید کل : 59014

تاثیر سیگار درمانی (دود دهی) بر کاهش آلودگی هوای ورودی به قارچ‌ها


​​​​​​​​

چکیده

مقدمه: تا آنجا که استفاده از مواد شیمیایی به عنوان ضدعفونی‌کننده‌ها ممکن است اثرات جانبی بر سلامت انسان داشته باشد و باعث مقاومت دارویی شود، موضوع محصولات گیاهی و طبیعی در تحقیقات اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌است. با این وجود استفاده از دوده‌ای دارویی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های باکتریایی و عفونی از دیرباز در ایران رواج داشته‌است. دود حاصل از سوزاندن پگانوم هارمالا (Espand)و سرگین الاغ ماده (Anbarnasa)از جمله این دود هستند که بر قارچ‌های هوای محیط در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

مواد و روش‌ها: در این تحقیق تحلیلی، سیگار کشیدن با توده‌های مختلفی از Espand و Anbarnasa در فضای اتاق انجام شد. قبل و بعد از سیگار کشیدن، نمونه‌برداری قارچی هوا به روش اندرسون انجام شد. بعد از سه‌تا پنج روز، کلونی های قارچی تشکیل‌شده شمارش شدند. نتایج: درصد حذف قارچ در محیط داخلی در زمان‌های ۱، ۳ و ۵ دقیقه پس از کشیدن سیگار به ترتیب ۵۲.۷۵ %، ۶۴.۷۲ % و ۷۷.۲۸ % بود. و دود Anbarnasa در این زمان‌ها ۶ / ۵۴ %، ۴ / ۵۹ % و ۷۴ % بود. افزایش زمان سیگار کشیدن باعث افزایش قابل‌توجهی (p < ۰.۰۵)در حذف قارچ‌ها شد، اما تغییر در جرم و نوع ماده سیگار کشیدن (Espand یا Anbarnasa)هیچ تغییر قابل‌توجهی در حذف ایجاد نکرد.

نتیجه‌گیری: سیگار کشیدن با Espand و Anbarnasa و همچنین مدت‌زمان سیگار کشیدن می‌تواند بار فشار هوای محیط ساختمان را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. البته بهتر است سیگار کشیدن در فضاهای سرپوشیده به خصوص در توالت و بدون حضور فرد انجام شود.

مقدمه

هوایی که ما تنفس می‌کنیم، محیطی نیست که کاملا عاری از میکروارگانیسم‌ها باشد. باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها میکروارگانیسم‌های غالب موجود در هوا هستند. میکروب‌ها از طریق دنبال کردن هوا، گرد و غبار و قطرات هوا قادر به گسترش در محیط هستند. ۱. قارچ‌ها در واقع بخشی از آئروسل های بیولوژیکی هستند که ممکن است در هر جایی یافت شوند و می‌توانند مشکلاتی را برای سلامت انسان، از جمله آلرژی و آسم ایجاد کنند. محیط‌های بسته مانند ادارات، خانه‌ها و ماشین‌ها مکان‌هایی برای جمع‌آوری و حضور میکروارگانیسم‌ها و ترکیبات آلی فرار هوا هستند. آلودگی هوای داخلی در مکان‌های مسکونی و رسمی بسیار مهم است، زیرا بیشتر مردم ۶۰ تا ۹۰ درصد وقت خود را در ساختمان‌ها می گذرانند. .

امروزه یکی از مشکلات اصلی در درمان عفونت مقاومت دارویی است، بنابراین استفاده از جایگزین‌های طبیعی بسیار مهم است. در همین حال، استفاده از دود دارویی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های باکتریایی و عفونی از دیرباز در ایران رایج بوده‌است. دود حاصل از پگانوم هارمالا (Espand)و سرگین الاغ ماده (Anbarnasa)در میان این دود قرار دارد.

با وجود این واقعیت که بخش بزرگی از داروهای مصرفی، مصنوعی هستند، تخمین زده شد که حداقل یک سوم تمام محصولات دارویی یا دارای منابع گیاهی هستند و یا پس از استخراج از گیاهان، تغییر شکل یافته‌اند. در دهه‌های گذشته، داروهای گیاهی که به طور سنتی سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، پس از عبور از مراحل بالینی و تحقیقاتی، به شکل صنعتی به بازار معرفی شدند.

کاربرد سیگار پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان محبوب بوده و حتی مقبولیت بیشتری در میان عموم مردم داشته‌است. دود حاصل از سوزاندن Espand و کود حیوانی (manure حیوانی)از جمله این دودهای دارویی هستند. ایده‌هایی وجود دارد که چنین دودهایی اثرات درمانی بیشتر و سریعتری دارند. .

Espand با نام علمی Peganumharmala عضوی از خانواده Zygolaceae، یکی از گیاهان دارویی سنتی با کاربردهای مختلف در طب سنتی ایران است. Espand گیاهی علفی با برگ‌های تقسیم‌شده و گل‌های سبز بزرگ است. میوه آن یک شکل کپسول کروی دارد که حاوی دانه‌های سیاه ۱۰ است. Espand حاوی مواد ضد میکروبی آلکالوئیدهای فلاوونوئید و بتاکربولین (هارمین، هارمالین، هارمالول، پگانین و کینازولین)است که عمدتا در ریشه‌های گیاهچه، دانه‌ها و کالوس یافت می‌شوند. هارمالین دارای اثرات سمی، قارچ کش و باکتریسید است. خواص هیپوترمیک و هالوسینوژیک نیز برای این دانه در نظر گرفته شد . از زمان‌های قدیم هارمل به عنوان یک حشره کشی و بذر ضد عفونی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. در سال ۱۹۸۰، عصاره آلکالوئیدی Espand برای درمان بیماری‌های پوستی به کار گرفته شد و اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهاب و ضد انگلی آن مشاهده شد. اثرات ضد میکروبی Espand در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌است. عصاره کالوس Espand، به عنوان دانه آن، همچنین دارای خواص ضد میکروبی در برابر میکروب‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و کاندیدا آلبیکنس است.

علاوه بر این، کود حیوانی یا به عبارت دیگر کود یکی از موادی است که در طبیعت یافت می‌شود و استفاده‌های مختلفی دارد . دود سرگین برای دور زدن پشه‌ها در برخی مناطق به کار می‌رود. علاوه بر این، از سرگین حیوانات برای درمان برخی از بیماری‌های انسان استفاده می‌شد. برای مثال، کود حیوانی الاغ تازه متولد شده برای درمان سرفه سخت استفاده می‌شد.

کود حیوانی حاوی مقادیر زیادی مواد آلی، نیتروژن و همچنین گیاهان مصرفی توسط حیوانات است. لازم به ذکر است که غلظت مواد سمی و اصلی در مدفوع تحت‌تاثیر مواد مصرفی و هضم غذا قرار دارد. در واقع، مدفوع می‌تواند منبع غنی از مواد آنتی‌بیوتیک با خواص معجزه آسایی باشد. براساس تجربیات مشاهده‌شده خواص معجزه آسای مدفوع تایید می‌شود. از طرف دیگر، حیوانات میکروفلور متفاوتی دارند و مواد موجود در کود حیوانی آن‌ها می‌توانند آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی را تولید کنند که بر روی موجودات زنده مختلف موثر هستند. پزشکی باستانی مصر به دود مدفوع به عنوان یک ماده قابل‌اشتعال اشاره کرد. این ویژگی و اشتعال پذیری به خاطر محتوای چربی و فیبر آن است. Lignin یکی از مواد موجود در کود است که هیدرولیز آن منجر به تشکیل برخی ترکیبات با خاصیت مهار رشد میکروارگانیسم‌ها می‌شود. براساس منشا و اثرات بازدارندگی، سه گروه اصلی از اسیده‌ای ضعیف، فوران و ترکیبات فنولی با اثر این هیدرولیز تشکیل می‌شوند. بنابراین اثرات ضد میکروبی دود ناشی از سوزاندن مدفوع احتمالا مربوط به یکی از این سه گروه است.

از آنجایی که قارچ‌ها به عنوان عوامل فرصت‌طلب میکروبی عفونت‌های خفیف و شدید در انسان و حیوانات در دهه‌های اخیر اهمیت زیادی یافته‌اند و همچنین به دلیل مشکلات درمانی ناشی از داروهای ضد قارچی که اخیرا از درمان بی‌خطر این دسته از عفونت‌ها جلوگیری کرده‌اند، پرداختن به موضوع خواص ضد قارچی گیاهان مختلف در این مطالعه بسیار مهم بود. علاوه بر این، استفاده از گیاهان و یا عصاره‌های گیاهی همیشه محبوبیت و پذیرش بهتری در میان بیماران نسبت به داروهای سنتتیک داشته‌است. هم چنین، در درمان عفونت‌های قارچی پوست و مخاط، اغلب داروهای متعددی تجویز می‌شوند و در برخی موارد، مانند عفونت‌های واژینال کاندیدیازیس و LO، مشکلات استفاده از دارو مشاهده شده‌است. علاوه بر این، مقاومت در برابر درمان در ارتباط با گروهی از عفونت‌های پوستی مانند عفونت‌های ناخن قارچی و درماتوفیتوزیس پا نیز مشاهده شده‌است.

با توجه به این واقعیت که اکثر مطالعات قبلی مبتنی بر روش‌های شیمیایی ضد عفونی هوا و در نتیجه مرتبط با استفاده از عصاره الکلی Espand بودند، همچنین به دلیل این که این دو ماده (Espand و Anbarnasa)در دسترس و نسبتا ارزان هستند و در نهایت برای عدم وجود یک مطالعه با تمرکز بر اثرات و ویژگی‌های دود دارویی در هوای محیط، این مطالعه به منظور مقایسه خواص ضد میکروبی دانه‌های Espand و Anbarnasa انجام شد.

نتیجه

نمونه‌های قبل از دود بسته به اندازه و محل اتاق نمونه‌برداری مقادیر مختلفی از بار قارچی را نشان داد و در محدوده بین ۱۰۶ ۷۹۵ CFU / m۳ با میانگین ۳۸۷ CFU / m۳ قرار داشت. جدول ۱ نشان‌دهنده نرخ لگاریتمی حذف بار قارچی برای Espand و Anbarnasa در زمان‌های مختلف است.

آزمایش‌ها انجام‌شده نشان داد که بار قارچی حذف‌شده از هوای داخلی توسط Espand در یک دقیقه بعد از سیگار کشیدن ۷۵ / ۵۲ %، ۳ دقیقه بعد از سیگار کشیدن ۷۲ / ۶۴ % و ۵ دقیقه بعد از سیگار کشیدن ۲۸ / ۷۷ % بود. همچنین میانگین درصد حذف قارچ‌ها توسط Anbarnasa ۱، ۳ و ۵ دقیقه بعد از سیگار کشیدن به ترتیب ۶ / ۵۴ %، ۴ / ۵۹ % و ۷۲ / ۶۴ % بود (شکل ۱، ۲).

بحث

آزمون ANOVA Tkey نشان داد که تفاوت معنی‌داری (p < ۰.۰۵)بین زمان نگهداری سیگار کشیدن (۱، ۳ و ۵ دقیقه)و درصد حذف قارچ موجود در هوا وجود دارد. به طوری که با افزایش زمان retention سیگار (Espand and Anbarnasa)، درصد حذف نیز افزایش یافت. نتایج این آزمون آماری نشان داد که تفاوت قابل‌توجهی بین مقادیر کاهش قارچ‌ها با دوددهی با Espand یا Anbarnasa در دوره‌های زمانی مختلف سیگار کشیدن وجود ندارد. پایان

پایان

نتایج این مطالعه نشان داد دود دهی با پگانوم هارمالا (حدود ۲ گرم)و سرگین الاغ ماده (حدود ۳ گرم)در اتاقی با مساحت ۱۰ تا ۲۰ متر مکعب به مدت حدود ۵ دقیقه می‌تواند رشد قارچ‌ها را در هوای محیط کاهش دهد. هم چنین این نوع دود دارویی می‌تواند برای ضد عفونی کردن هوا به ویژه در مکان‌هایی مانند توالت که آلودگی دارند، استفاده شود. البته، باید ذکر شود که ماهیت دود، به عنوان آلودگی هوا، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند. بنابراین سیگار دود دهی بهتر است در غیاب افراد انجام شود. نتایج نشان داد که Espand و Anbarnasa اثرات ضد میکروبی متفاوتی در کشتن قارچ‌های هوای داخلی با توجه به زمان‌های مختلف دود دهی دارند. با افزایش مدت‌زمان دود دهی، اثرات ضد میکروبی دود نیز افزایش می‌یابد. انجام مطالعات تکمیلی به ویژه بر روی گونه‌های مختلف قارچ، باکتری و گونه‌های مختلف آن‌ها می‌تواند تکمیل این تحقیق را تسهیل کند.

  انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 60

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)


مطالب تصادفی

  • لامپ‌های فرابنفش C برای ضد عفونی سطوح به طور بالقوه آلوده به SARS - CoV - 2 در محیط‌های بیمارستانی بحرانی: نمونه‌هایی از استفاده آن‌ها و برخی توصیه‌ها
  • آپوپتوزیس القا شده توسط ویروس انفلونزا A و انتشار ویروس
  • حساسیت بتا تالاسمی هتروزایگوت به کوید19
  • بیماری قلبی همراه با واکسن mRNA کوید19
  • ظهور ویژگی‌های نوروتروپیک SARS - CoV - ۲
  • مکانیسم بیماریزایی میکروب
  • مکانیسم های میکروبی بیماری زایی
  • میکروبیولوژی بالینی پردازش، جداسازی، تشخیص و تفسیر
  • نامیبیا استفاده دستوری واکسن روسی COVID۱۹ را به حالت تعلیق درآورد
  • سیاست در حال از بین بردن یک بحث مهم بر سر مصونیت شما از بهبودی از COVID۱۹ است.

کرج

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®" می باشد