تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®

این سایت درنظر دارد مقالات به روز حوزه پزشکی را ترجمه شده جهت تحقیق ، پایان نامه ، استفاده در کتب در اختیار شما قرار بدهد


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 63
  • بازدید کل : 59280

استرپتوکوکوس موتانس


طبقه بندی

Kingdom: Bacteria | Phylum: Firmicutes | Class: Bacilli | Order: Lactobacillales | Family: Streptococcaceae |Genus: Streptococcus | Species: S. mutans

تشریح

استرپتوکوک موتانس باکتری‌های کوکسی گرم مثبت شکل هستند. این بی‌هوازی اختیاری عموما در حفره دهانی انسان یافت می‌شوند و عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند. نتیجه پوسیدگی می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت کلی فرد تاثیر بگذارد.‏S. استرپتوکوکوس موتانس مزوفیل هستند و در دماهای بین ۱۸ تا ۴۰ درجه سلسیوس رشد می‌کنند. استرپتوکوک موتانس یک میکروارگانیسم پوسیدگی زا است که شکر را برای انرژی می‌شکند و محیط اسیدی تولید می‌کند که ساختار سطحی دندان را غیر مینرالیزه می‌کند. نتیجه این تبدیل، پوشش دندان را متلاشی می‌کند سپس بعدا مولکول کلسیم را حل می‌کند و سوراخی ایجاد می‌کند. انتقال استرپتوکوک موتانس را می توان در افراد تمام سنین یافت اگر چه آن برای کودکان و کودکان شایع‌تر است. انتقال ژنوتیپ‌ها مسئول انتقال استرپتوکوک موتانس از مادران به فرزندان شان است، اگر چه تنوع ژنوتیپی از یک جمعیت به جمعیت دیگر وجود دارد. یک نفر با فلور دهان سالم تقریبا حاوی ۱۰۰۰۰ CFU در هر میلی‌لیتر از استرپتوکوک موتانس در دهان خود خواهد بود.

 

استرپتوکوک موتانس دارای سه عامل بیماری‌زایی است: گلیکان نامحلول در آب، مقاومت به اسید و تولید اسید لاکتیک. درد دندان شایع‌ترین علامت پوسیدگی دندان است. عفونت و یا سوزش پالپ دندان معمولا باعث درد می‌شود. دندان‌پزشک معمولا فردی است که با گرفتن X - Rays پوسیدگی دندان را تشخیص می‌دهد و گاهی اوقات X - Rays می‌تواند تشکیل یک حفره را قبل از این که کاملا دست‌نخورده باشد، تشخیص دهد. اگر تشخیص پوسیدگی دندان داده شود، گزینه‌های درمانی زیادی از قبیل پر کردن دندان، تاج و کانال‌های ریشه وجود دارد. از آنجایی که هر انسانی در دهان خود باکتری دارد، تنها پیش‌گیری کاهش تاثیر تخمیر اسید با استفاده از بهداشت دهان کافی است

 

استرپتوکوک موتانس به عنوان بخشی از فلور نرمال دهان انسان در نظر گرفته می‌شود که مرتبط با پوسیدگی دندان است که به پوسیدگی دندان نیز مشهور است. پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی و مسری دندانی است که افراد را در تمام سنین تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. استرپتوکوک موتانس می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر از طریق انتقال افقی یا عمودی منتقل شود. مسیر انتقال استرپتوکوک موتانس، کلونیزه شدن خود در میان میزبان‌های انسانی است. کودکان و نوزادان بیشتر مستعد تشخیص استرپتوکوک موتانس هستند و مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری آن را از مراقبین اصلی خود دریافت می‌کنند.

 

به طور معمول بین سنین یک و دو، دندان‌هایی فوران می‌کنند که به استرپتوکوک موتانس اجازه می‌دهند تا کلونی های در حال شکوفایی را بر روی دندان ایجاد کند و باعث ایجاد حفره شود. نشانه تشکیل حفره ظهور سطوح قابل‌تشخیص باکتری بر روی دندان‌ها است. وقتی استرپتوکوک موتانس در شیارهای زبان تشخیص داده می‌شود نتیجه می‌گیریم که مسیر انتقال عمودی باکتری‌ها از مادر به کودک کمی پس از تولد ایجاد می‌شود. برای اثبات این موضوع، نمونه‌های بزاق کودکان دوتا پنج ساله گرفته شد که fidelity آرایش ژنتیکی جمعیت استرپتوکوکوس موتانس هر میزبان، وفاداری بالایی را نشان می‌داد. این آزمایش‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که DNA پلاسمید با نرخ‌های مختلفی در ارتباط است که عمدتا دلالت بر انتقال عمودی دارد. مادرانی که تعداد زیادی باکتری دارند و یا آن‌هایی که خودشان از پوسیدگی‌های دندانی زیادی رنج می‌برند، احتمالا همان فاکتورهای ویرولانس را به فرزندانشان منتقل می‌کنند. زمانی که سطح استرپتوکوک موتانس بزاق مادر از ۱۰۵ واحد تشکیل کلونی بیشتر شود، ۹ برابر بیشتر از زمانی است که باکتری‌ها را به فرزندانشان منتقل می‌کنند.

 

colonization

رشد و متابولیسم استرپتوکوک موتانس شرایط محیطی فلور دهان را تغییر می‌دهد که ارگانیسم‌های مشکل‌پسند را قادر می‌سازد تا کلونیزه شوند و موجب تشکیل پلاک دندانی شوند. استرپتوکوک موتانس یک میکروارگانیسم تخصصی مجهز به گیرنده‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد تا به سطح دندان می‌چسبد و محیط لجن را ایجاد می‌کند. پس از اتصال به دندان، استرپتوکوک موتانس شروع به تقسیم و تولید میکروکلونی های درون لایه لجن برای ساخت بیوفیلم می‌کند. استرپتوکوک موتانس رشد می‌کند و دکستران را با آنزیم دکستران سوکراز سنتز می‌کند. Dextran شامل یک کپسول است که به مینا متصل می‌شود و یک بیوفیلم متشکل از ۳۰۰-۵۰۰ سلول باکتریایی را تشکیل می‌دهد. بیوفیلم، S موتانس را متابولیزه می‌کند و قادر است در واکنش، ساکارز را با آنزیم گلوکازانوسیس تجزیه کند: با این محصولات، فروکتوز به عنوان یک منبع انرژی برای رشد باکتری‌ها تخمیر می‌شود در حالی که گلوکز به یک پلیمر خارج سلولی دکستران پلیمر می‌شود. این مهم است زیرا مواد پلیمری، اس. موتانس را در مینا محکم می‌کنند و ماتریکس پلاک دندانی می‌شوند. هم چنین دکسترین می‌تواند به گلوکز دی پلیمریزه شود و از مونوساکاریدها به عنوان منبع کربن استفاده کند که با دکلسیفیه کردن مینا، اسید لاکتیک را در بیوفیلم تولید می‌کند و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. ترکیب اسید و پلاک باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود.

دوز عفونی

باکتری‌ها فراوان‌ترین میکروب‌ها در دهان هستند. تخمین زده شده‌است که بیش از ۱۰۰ میلیون در هر میلی‌لیتر بزاق از بیش از ۶۰۰ گونه مختلف وجود دارد. به منظور کاهش چالش باکتریایی، مردم تشویق می‌شوند که ۱۰۰۰۰ CFU در هر میلی‌لیتر بزاق استرپتوکوک موتانس در دهان داشته باشند.

 

همه گیرشناسی

فیبر از دست رفته تجزیه که به عنوان شاخص DMF نیز شناخته می‌شود، کلید اندازه‌گیری پوسیدگی است که توسط نژاد باکتریایی استرپتوکوک موتانس ایجاد می‌شود. شاخص DMF بیانگر تعداد کل دندان‌ها و یا سطوحی است که فاسد شده‌اند. زمانی که این شاخص به طور خاص برای دندان‌ها به کار می‌رود، به آن شاخص DMFT می‌گویند. امتیاز شاخص DMFT دندان از ۰ - ۲۸ یا ۳۲ بسته به وجود یا عدم وجود دندان مولر سوم است. هنگامی که این شاخص بر روی سطح دندان اعمال می‌شود، آن را شاخص DMFS و امتیازات از دامنه ۰ - ۱۲۸ یا ۱۴۸ نیز بسته به این فرض که آیا دندان مولر سوم در نظر گرفته شده‌است یا خیر، می‌نامند.

 

فاکتورهای خطر

سه عامل بیماری‌زایی وجود دارند که با cariogenicity استرپتوکوک موتانس مرتبط هستند. خاصیت اول به سنتز گلیکان های محلول در آب از دی ساکارید ساکارز بستگی دارد. سپس، S موتانس دارای توانایی تحمل اسیدی بیشتر است. این امر منجر به مشخصه سوم می‌شود که تولید اسید لاکتیک از قندهای غذایی را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های بالینی.​​

علایم

​​​​​​​​

استرپتوکوک موتانس را می توان با یک نقطه سفید گچی بر روی سطح دندان تشخیص داد که نشان‌دهنده منطقه‌ای از دمینرالیزاسیون مینا است که عموما به عنوان یک ضایعه پوسیدگی دار شناخته می‌شود. پوسیدگی اولین تشخیص تشکیل پوسیدگی دندان است. چون این ضایعه بعدا کانی زدایی می‌شود، می‌تواند قهوه‌ای شود و در نهایت منجر به حفره شود. قبل از تشکیل حفره، فرآیند قابل‌برگشت است اما زمانی که استرپتوکوک موتانس حفره را تشکیل می‌دهد، ساختار دندان از دست می‌رود و نمی‌تواند بازسازی شود. یک ضایعه که به نظر درخشان و قهوه‌ای تیره می‌رسد نشان می‌دهد که یک ضایعه زمانی وجود داشته‌است اما معدنی زدایی شده دیگر لکه باقی نگذاشته است. با از بین رفتن مینا و عاج، حفره چشمگیرتر می‌شود. ناحیه متاثر از دندان تغییر رنگ می‌دهد و حساس می‌شود. هنگامی که پوسیدگی از میان مینا عبور می‌کند، لوله‌های عاجی اجازه عبور به اعصاب را می‌دهند که دندان را در معرض قرار می‌دهند، که منجر به دردی می‌شود که به طور موقت با قرار گرفتن در معرض گرما، سرما، غذای شیرین و یا نوشیدنی بدتر می‌شود. اگر دندان با میزان زیادی از فساد داخلی ضعیف شود، ممکن است شکستگی تحت نیروهای جویدن نرمال رخ دهد. درد زمانی که پوسیدگی به اندازه کافی پیشرفت کرده تا باکتری بتواند بافت پالپ را که در مرکز دندان قرار دارد، از بین ببرد، ثابت خواهد شد. علاوه بر تشکیل حفره باکتری استرپتوکوک موتانس، پوسیدگی دندان می‌تواند باعث تنفس بد و مزه بد و بیماری لثه شود. در وضعیت‌های بسیار پیشرفته، عفونت می‌تواند از دندان به بافت نرم سرایت کند. عوارض تهدید کننده زندگی ممکن است از جمله ترومبوز سینوس غار مانند و آنژین لودویگ بروز کنند.

تشخیص

استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس دو میکروارگانیسم هستند که در دهان انسان زندگی می‌کنند. اس. موتانس توسط هرکسی حمل می‌شود در حالی که اس. سوبرینوس بین 8 تا 35 درصد افراد حمل می کنند این گونه‌های مختلف باکتریایی را می توان با تست‌های آزمایشگاهی تشخیص داد اگر چه این روش پرهزینه و وقت گیر است؛ بنابراین شناسایی این گونه‌ها در مقیاس وسیع اپیدمیولوژیک همیشه امکان پذیر نیست. محققان محیط انتخابی را اختراع نکردند که به فرد اجازه دهد به حضور یک گونه در نمونه‌های بزاق نگاه کند. به همین دلیل محققان این دو گونه را با هم به عنوان استرپتوکوک موتانس (‏MS)‏ترکیب کرده‌اند. از آنجا که استرپتوکوک موتانس شایع‌تر از استرپتوکوک سوبرینوس است بیشتر جدایه ها به تنهایی S. موتانس هستند استرپتوکوک‌های موتان می‌توانند در آزمایشگاه با گرفتن یک نمونه از میکرو ارگانیسم‌ها در دهان کشت داده شوند. سپس میکروبیولوژیست می‌تواند از دو نوع محیط انتخابی استفاده کند که به طور گسترده برای جدا کردن استرپتوکوک مرتبط با پوسیدگی در محیط میتیسواریوس آگار و TYC آگار استفاده می‌شود که در آن آنتی‌بیوتیک باسیتراسین اضافه می‌شود. این نوع محیط رشد بیشتر میکرو ارگانیسم‌ها را سرکوب می‌کنند اما اجازه رشد استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس را می‌دهند. اضافه کردن ساکارز منجر به تشکیل glucans و ظاهر تشکیل کلنی برای کمک به شناسایی می‌شود. کیت‌های تشخیص مورد استفاده در کلینیک‌های دندان‌پزشکی براساس محیط‌های انتخابی مشابه هستند، اما مهم است ذکر کنیم که آن‌ها برای MS کل اندازه‌گیری می‌کنند، نه فقط S.موتانس اگر فشار استرپتوکوک موتانس به مینای دندان حمله کرده باشد، یک دندان‌پزشک پوسیدگی دندان را تشخیص خواهد داد. دندان‌پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد تاریخچه دندان‌پزشکی بیمار و مشکلات پزشکی شروع می‌کند. سپس دندان‌پزشک با استفاده از سوند و آینه کوچک دندان‌های بیمار را معاینه خواهد کرد. برای تایید اینکه دندان پوسیده است، دندان‌پزشک دهان را برای بررسی دندان‌ها و همچنین لثه خواهد گرفت.

درمان

درمان پوسیدگی دندان به شدت پوسیدگی بستگی دارد. با کاربرد فلوراید می‌توان پوسیدگی دندان را به سادگی معکوس کرد. [‏۱۲ ]‏ هنگامی که شکر فرآوری شده مصرف می‌شود، باکتری‌ها از دهان با شکر ترکیب می‌شوند تا اسید اسیدی تولید کنند. این اسید می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و به دندان آسیب برساند. از Fluoride برای محافظت از دندان‌ها در برابر demineralization از اسید استفاده می‌شود. فلورید این کار را با جمع کردن نواحی دمینرالیزه دندان و تقویت مینا در فرآیندی به نام معدنی شدن مجدد انجام می‌دهد. فلورید در جلوگیری از پوسیدگی دندان و قوی‌تر کردن دندان‌ها موثر است اما اگر حفره‌ای قبلا شکل‌گرفته باشد، بسیار کم‌تر موثر است. برای ترمیم حفره ایجاد شده توسط نژاد باکتریایی استرپتوکوک موتانس، یک دندان‌پزشک باید به طور مناسب یک ترمیم کامپوزیت یا یک پر کننده آمالگام را انجام دهد. در هر دو نوع پرکردگی، دندان‌پزشک بخش پوسیده دندان را حذف خواهد کرد و منطقه دندان را که زمانی منطقه پوسیده بود، پر خواهد کرد. پرکردگی های آمالگام از مخلوط نقره، قلع، روی، مس و جیوه ساخته می‌شوند. یکی از مزایای پر کردن آمالگام دوام، قدرت و هزینه است. پرکردگی های آمالگام با دوام هستند زیرا معمولا از آخرین کامپوزیت پر می‌شوند و نیاز به جایگزینی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال ندارند. این پر کننده‌ها قوی هستند چون می‌توانند در برابر نیروهای جویدن مقاومت کنند و ارزان‌تر از کامپوزیت هستند. عیب پرکردگی آمالگام این است که باعث تغییر رنگ، ترک و شکستگی، واکنش‌های آلرژیک و تخریب ساختار دندان می‌شود. هم چنین این پرکردگی ها زیبایی کمی دارند چون پرکردگی های نقره‌ای رنگ دندان طبیعی فرد نیستند. پرکننده کامپوزیت از مخلوط ذرات پلاستیکی و شیشه‌ای ریز ساخته می‌شود. برخی از مزایای پر کردن کامپوزیت عبارتند از: زیبایی این واقعیت که پر کردن به طور نزدیک با رنگ دندان مطابقت دارد، توانایی اتصال به ساختار دندان از زمانی که پر کردن کامپوزیت به طور شیمیایی به دندان متصل است، حمایت بهتری را فراهم می‌کند و تنوع نه تنها حفره‌های پر کننده ماده را نیز برای ترمیم دندان‌های شکسته و شکسته به کار می‌برد. عدم آمادگی دندان نیز یکی از مزایای پر کردن کامپوزیت است زیرا گاهی اوقات ساختار دندان کمتری باید نسبت به آنچه که پر کردن آمالگام فراهم می‌کند، حذف شود. معایب پوسیدگی دندان شامل: عدم دوام است. پرکردگی کامپوزیت زودتر از پرکردگی آمالگام که ۵ سال به طول می‌انجامد و در مقابل ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد، از بین می‌رود. همچنین یک افزایش در زمان صندلی وجود دارد زیرا فرآیند اعمال پر کننده طولانی‌تر در مقابل است. ترکیب باید پر بشه. بازدیدهای بیشتری لازم است و مواد کامپوزیت را از دندان جدا می‌کند و این واقعیت که پر کردن کامپوزیت دو برابر هزینه پر کردن آمالگام است. اگر یک مورد شدید از پوسیدگی دندان را تجربه کند ممکن است از کانال ریشه یا تاج استفاده شود. اگر پوسیدگی از سطح مشخصی تجاوز کند، دندان‌پزشک ممکن است نیاز به خارج کردن دندان داشته باشد. اگر ساختار دندان ضعیف‌تر از آن چیزی باشد که باید باشد، دندان‌پزشک از تاج برای درمان پوسیدگی استفاده خواهد کرد. اگر پر کردن بیش از نیمی از سطح تاج کلینیکی را تشکیل دهد، دندان باید تاج گذاری شود. اگر پوسیدگی دندان به طور عمیق زیر خط صمغ حرکت کرده‌است، تاج نیز باید نصب شود. دندان‌پزشک هنگامی که دندان پوسیده عمیق است و به پالپ دندان که مرکز دندان جایی است که اعصاب قرار دارد رسیده‌است، روش کانال ریشه را انتخاب خواهد کرد.

پیشگیری

این یک واقعیت است که هر انسانی دارای باکتری‌هایی است که در دهان خود وجود دارند. تنها پیش‌گیری، کاهش اثر تخمیر توسط اسید لاکتیک محصول است. مسواک زدن، شل کردن و کاهش جذب قندهای تصفیه‌شده و فرآوری شده می‌تواند این کار را انجام دهد. این قندهای فرآوری شده به شکل شیرینی، کولوس و شیرین‌کننده‌های برقی فرآوری شده می‌آیند. مطالعات نشان داده‌است که شستشوی دهان فرد با آب می‌تواند تا حد زیادی احتمال حفره را بعد از مصرف این قندها کاهش دهد. کاهش کامل اثرات S. اما یک گزینه برای کنترل آن وجود دارد. ​

  انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 28

دیدگاه های کاربران (0)


مطالب تصادفی

  • لامپ‌های فرابنفش C برای ضد عفونی سطوح به طور بالقوه آلوده به SARS - CoV - 2 در محیط‌های بیمارستانی بحرانی: نمونه‌هایی از استفاده آن‌ها و برخی توصیه‌ها
  • آپوپتوزیس القا شده توسط ویروس انفلونزا A و انتشار ویروس
  • حساسیت بتا تالاسمی هتروزایگوت به کوید19
  • بیماری قلبی همراه با واکسن mRNA کوید19
  • ظهور ویژگی‌های نوروتروپیک SARS - CoV - ۲
  • مکانیسم بیماریزایی میکروب
  • مکانیسم های میکروبی بیماری زایی
  • میکروبیولوژی بالینی پردازش، جداسازی، تشخیص و تفسیر
  • نامیبیا استفاده دستوری واکسن روسی COVID۱۹ را به حالت تعلیق درآورد
  • سیاست در حال از بین بردن یک بحث مهم بر سر مصونیت شما از بهبودی از COVID۱۹ است.

کرج

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®" می باشد